24.04.2014

"I" Rob Mellink - you made me love you

24.04.2014

Voyeurisme en de camera: een eenzijdige machtige observatie? Rob Mellink studeerde in 2013 af met de diaserie ‘May I…?’

In deze serie toont hij ons het fotografische resultaat van zijn eenmalige ontmoetingen met amateurmodellen op hotelkamers. Een intiem werk wat de nodige ophef deed veroorzaken vanwege de grote hoeveelheid vrouwelijk naakt in combinatie met de nadrukkelijk aanwezige camera in de rol van voyeur: “Ik richt mijn camera op naakte meisjes, ze zijn getuige van mijn zwijgzame staren, ik betaal aan hen om naar ze te kijken.”In opdracht van Collectief Derde Wal stelt Rob Mellink een expositie samen op basis van de thematiek van zijn voyeuristische werk. In deze tentoonstelling naast het werk van Rob Mellink bijdragen van Iztok Klančar, Welmer Keesmaat, Jan Hoek en Dimitri Goossens. De foto’s van Iztok Klančar tonen een persoonlijke ervaringswereld waar hij zijn onderwerp van obsessie met de camera tot op de huid nadert. Klančar jaagt, tot het opgejaagde af. Met zijn fragmentarische en repetitieve werk werpt hij de vraag op in hoeverre hij de relatie met zijn onderwerp exploreert of juist ontwijkt. Is hier sprake van een eenzijdige machtige observatie? In het zeer intieme werk, lijkt het fotograferen voor Klančar samen te vallen met het kijken en het zijn zelf.In tegenstelling tot het werk van Mellink en Klančar, lijken de foto’s van Welmer Keesmaat zich meer te richten op de noodzaak van de fotografische textuur. Een persoonlijke intieme kwestie. Texturale werken. In alles lijkt het bij Keesmaat te draaien om ‘contact’. De fotograaf schept zijn eigen werkelijkheid. Die vindt zijn wortels in de feitelijke realiteit, maar is gekneed en herkauwd, bewerkt en verwerkt, verfijnd en verdiept, (uit)gezuiverd en gefilterd. Jan Hoek presenteert een tweeluik waarin de relatie tussen ‘de fotograaf’ en ‘het model’ op humoristische maar pijnlijke wijze onder het vergrootglas wordt gelegd.“Ik geloof erin dat foto’s maken altijd een bepaalde mate van ethiek met zich meebrengt en dat het bijna niet bestaat om foto’s van mensen te maken zonder dat je bewust, maar vooral onbewust grenzen over gaat en/of er dingen gebeuren waarvan je nooit zou willen dat die gebeuren”. Aldus, Jan Hoek.Theoretische verdieping zal worden gegeven door filosoof/historicus Dimitri Goossens, die met een lezing over voyeurisme vs de camera, deze expositie zal openen. Goossens publiceerde over de link tussen een toezichtsmaatschappij en de drang naar onsterfelijkheid, over horror en het monsterlijke in relatie tot esthetica. Dood, transgressie, horror en de filosofie van Georges Bataille zijn zijn terrein. Hij is tv-presentator in ‘Fans of Flanders’ op de Vlaamse televisie en sprak op TEDxUtrecht over lelijkheid en gruwel in visuele cultuur.


“I” was een reeks van vijf tentoonstellingen in Collectief Derde Wal in seizoen 2012/2013.
De aanleiding destijds was dat kunstenaarsinitiatieven als paddenstoelen uit de grond schieten; vaak zonder de hulp van theoretici. De kunstenaar neemt dus het heft vaker in eigen handen.

Het uitgangspunt voor de “I” tentoonstellingen was: “Maak een tentoonstelling die dienst doet als verlengstuk van je eigen beroepspraktijk.”
Drie kunstenaars en twee kunsthistorici gingen deze uitdaging aan.

Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you
Rob Mellink - you made me love you