08.08.2016

FILL THE ROOM DINNER - Lin Gerritse & Anna Godzina

08.08.2016

Introductie

Lin Gerritse is een jonge actieve kunstenaar die op dit moment een opleiding volgt aan de academie in Antwerpen. Ik bezocht al eens zijn afstudeerexpositie in Arnhem in 2013 waar ik voor het eerst kennis maakte met zijn ruimtelijk werk. Hij had een 'zelfportret' gemaakt van gras en aarde met daarin sporen van schimmels en paddestoelen. Het werk leefde letterlijk en het stonk ook nog eens behoorlijk. Een video waar hij een soortgelijk werk door de zee liet meevoeren werd geprojecteerd op de muur. Het werk refereerde in mijn optiek aan de vergankelijkheid van het lichaam. Het lichaam dat geen leven meer bevat is slecht voer voor de aasgieren of stof voor de elementen.

Lin maakt niet alleen beelden, collages en installaties maar doet ook performances en registreert die op video. Met de performance-serie die hij samen met Anna Godzina gemaakt heeft, wordt de toeschouwer in een ongemakkelijke situatie gebracht doordat de sociale spelregels worden doorbroken. (Zo maakten ze een muur in een gangpad van de Albert Heijn met cornflake dozen.) In een andere video wordt het met toestemming toedoen van pijn (doormiddel van een naald in het been bij de ander) zelfs voor de beschouwer pijnlijk en werpt de vraag op; waar ligt de grens.

Voor Fill The Room was het een tijd lang onduidelijk wat Lin zou gaan doen. Er was geen fysieke ruimte beschikbaar, zoals in de eerste opzet van FTR, dus dat veranderde het project enigzins. En Lin is niet iemand aan wie je een half jaar van te voren moet vragen om een plan in te leveren. Gelukkig maar, zou ik willen zeggen. Wij willen graag het proces meemaken en zien hoe zijn werk geboren wordt.

In de aanloop van het project was er het idee om samen met Anna Godzina een performance te doen waarbij een diner genuttigd wordt van een heftig bewegend tafelblad. Een performance die ze al eens hebben gedaan, maar graag nog eens wilden uitwerken. Lin is al flink bezig geweest om de technische installatie die nodig is hiervoor (achterop een aanhangwagen) te bouwen. Maar zoals dingen gaan, is dit plan wellicht van tafel.

woensdag 24 augustus 2016

Lokatie bezoek

Deze week zijn Lin Gerritsen en ik wezen kijken op de locatie op het terrein van de Honigfabriek waar Lin en Anna hun presentatie gaan geven tijdens de Kunstnacht in Nijmegen. Lin neemt de ruimte in zich op en denkt praktisch na over een stroom aansluiting, eventueel licht en water. Het idee om een performance te doen met een nog te bouwen mechanische constructie, leeft nog het meest en is ook zeer geschikt voor deze locatie. Hoewel alles wat je in zo'n ruimte doet klein lijkt, omdat het plafon zo hoog is en de ruimte een open karakter heeft, ziet hij onmiddellijk mogelijkheden. Hij laat zich ook inspireren door enkele grote metalen silo's die er staan en die ze eventueel kunnen gebruiken voor een mogelijke geluidsinstallatie performance.
Het oorspronkelijke idee van Anna en Lin ligt in de lijn met eerdere performances waarin ze een absurde situatie creëren in de openbare ruimte. Maar vanwege de geplande presentatie tijdens de Kunstnacht op 24 september, doet het eerste idee wat theatraal aan. We hebben het even over het verschil tussen een performance doen op een evenement zoals de Kunstnacht of in een museum en performen in de openbare ruimte. Lin, "Het is moeilijker om kunstpubliek te verrassen met een performance omdat ze weten dat het kunst is."

woensdag 31 augustus 2016

Lin en Anna

Anna Godzina (1990) geboren in Moldavia en Lin Gerritse (1988) uit Nederland studeren sinds 2016 beeldende kunst in Antwerpen. Ieder met een verschillende achtergrond, kijk op de maatschappij en bagage van zeer verschillende (kunst)opleidingen, ontmoeten elkaar op het toilet van een rave party. Ze besluiten om samen te werken en performance-art-video's te maken.

Het werk van Lin Gerritse en Anna Godzina kan ingedeeld worden in twee categorieën.
De eerste is: Experimenten in de publieke ruimte. Waarin ze de wereld als een speelplaats en laboratorium zien, spontane acties verzinnen en interventies in het dagelijk leven filmen. En waarin omstanders die wel of niet reageren op hun actie, onlosmakelijk deel uitmaken van het werk.
De tweede is: Experimenten met hun eigen lichamen. Waarin ze elkaar pijn doen, laten stikken of ingraven in zand. Dit zijn de meer typische performance-art uitingen en niet altijd originele ideëen. Maar toch willen Anna en Lin ze doen omdat ze nieuwsgierig zijn naar het resultaat en hoe het is om deze ideëen te ondergaan. De prille samenwerking tussen de twee jonge kunstenaars met verschillende achtergronden is al verassend vruchtbaar gebleken.

Geluidinstallatie performance

Bij een volgende ontmoeting laat Lin Gerritse me een video zien van een geluidsinstallatie-performance die hij eerder dit jaar heeft gedaan. De video toont een lege kamer met witte muren en een betonnen vloer waarin een opstelling staat van verschillende mechanische aparaten. Eén voor één worden ze door Lin aangezet, met stroom, water- of zwaartekracht of handmatig aangedreven, en zo wordt een geluidscompositie opgebouwd. 

De installatie bestaat uit verschillende kinetische werken met ieder een unieke eigenschap en mechaniek. De constructieve vorm lijkt uit praktisch noodzaak te zijn ontstaan hoewel er wel degelijk is nagedacht over de kleur en de opstelling zodat het geheel er visueel zeer uitnodigend uitziet.

Deze vorm van geluidperformance met kinetische instrumenten komt niet alleen voort uit de noodzaak om als one-man-band muziek te kunnen blijven maken, zoals hij dat eerder deed met bevriende kunstenaars. Het is meer dan dat. Sommige instrumenten maken namelijk helemaal geen geluid maar zijn wel onderdeel van de compositie. En de constructies zijn helemaal niet de kortste weg van een probleem naar een oplossing maar lijken wel een verbeelding van de creatieve geest. Toch is de uitvoering uitermate serieus te noemen en goed uitgevoerd waardoor je geloofd dat ieder aparaat functie heeft in het arangement. Deze 'uitvindingen' zijn het resultaat van het vele bedenken, schetsen, experimenteren en bouwen van eerdere installaties. Lin zijn atelier was na eigen zeggen een chaotische bende. Maar na een grote opruimbeurt en veel filteren zijn de beste ideëen overgebleven. Ideëen die wellicht meegaan naar de volgende installatie. 

Video's

Naast installatiekunst heeft Lin samen met Anna Godzina afgelopen weken opnieuw een serie performance video's gemaakt waarin ze reageren op de alledaagse situaties. Ze interveren in de dagelijkse beslommeringen van de argeloze voorbijganger. Hun ideeen, vaak spontaan en impulsief, zijn net zo eenvoudig als krachtig. Dit maal plaatsten ze een camera in de Ikea. We zien een interieur dat afgezien van de prijskaartjes amper te onderschijden is van een normale kamer. Ze gaan op in het interieur alsof ze zich thuis voelen en een beetje alsof ze model zijn in de catalogus. Nu is het het argeloze winkelende publiek dat het beeld in wandeld degene die ingrijpt in de nieuw geschapen werkelijkheid. Het publiek dat eveneens bijzondere handelingen verricht, zoals gordijnen open en dicht doen, tafels van de onderkant bekijken etc. Deze handelingen zouden niet misstaan in een kunst performance.

Bertin van Vliet
(curator)