30.03.2016

FILL THE ROOM DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka

30.03.2016

Krista Burger en Edita Karkoschka werkten aan een gezamenlijk project met als werktitel "Disorientate us for a While". Dit artistieke onderzoek heeft uiteindelijk geleid tot de performance die zij op de Kunstnacht in Nijmegen vertoonden. 

In de performance "Lit du Parade" onderzoeken zij de relatie tussen objecten en de herinneringen die eraan verbonden zijn. De performance lijkt voort toe vloeien uit een concrete handeling; het leeghalen van het huis van de overleden M. Koudenburg en het proces wat K. Burger moest doorlopen om deze opgave te volbrengen.

In het kader van Fill the Room is het kunstenaarsduo Koschka&Heimprofi uitgenodigd om te werken aan hun performance/installatie.

woensdag 30 maart

Een Interview met Edita Karkoschka van duo Koschka&Heimprofi

Jullie duo begon in 2012 met een performance gebaseerd op muziek en tekst van Karkoschka. Hoe heeft de samenwerking zich ontwikkeld?

Wij begonnen eigenlijk vrij eenvoudig, met songs en beeldmateriaal zowel als video en foto-collagebeelden die Krista Burger zocht en die qua gevoel pasten bij de songteksten. 
Beïnvloed door onze interesse in het gebruik van verschillende media en dankzij vele experimenten kwamen er steeds  lagen bij. Uiteindelijk resulteerde dit in een allesomvattend verhaal met beeld en muziek; een totaalwerk dat op verschillende vlakken het dialoog aangaat. 
Ik begon de muziek ook naar het beeld toe te spelen, dus tijdens de voorstelling sta ik in constante uitwisseling met Krista. Inhoudelijk gezien was vooral het gevoel van "Heimat" de drijvende kracht; contrasten, beweging en een aansluitende interesse in de architecturale omgeving.
Door deze aspecten begonnen wij te onderzoeken wat een ruimte of een plek eigenlijk met ons persoonlijk doet. Omdat wij hierin zoveel met elkaar uitwisselden ontstond er een natuurlijke ontwikkeling tot verdere samenwerking.

Wat is bij deze specifieke performance het onderliggende verhaal?

Het centrale thema is gebaseerd op een interview met een individu over haar persoonlijke ervaringen naar aanleiding van een beroerte, de bewusteloosheid die hierop volgde en haar ontwaken uit deze toestand.  Zij doorloopt hierbij verschillende fysieke stadia tot zij helemaal terug is gekeerd naar de realiteit. Dit verhaal hebben wij uitgewerkt tot een script dat voor ons de inhoudelijke basis, de rode draad voor de nieuwe performance / installatie is.

Hoe komen jullie tot de ideeën voor de performances en welke aspecten verwerken jullie in het project?

Dat gaat eigenlijk constant vanzelf in dialogen en uitwisselingen die wij met elkaar hebben. Daarin hebben wij een heel natuurlijke flow. Wij proberen altijd een klein stapje verder te gaan, notuleren onze gesprekken en schrijven kleine 'to do' lijstjes die zowel onderzoekende als creërende aspecten bevatten. 
Tegelijk houden wij ook onze ogen open voor objecten die wij willen gebruiken in de voorstelling. Een heel mooi voorbeeld is het miniatuurhuis. Dit huis is handgemaakt, verzorgt met stroom en water en hebben wij in Berlijn in een tweedehands winkel gevonden.
Ook laten wij ons  inspireren door andere schrijvers en duiken in relevante literatuur.

Kan je voorbeelden geven van de teksten en literatuur die jullie inspireert?

Abstracte teksten zoals die van de Italiaanse dichter en schrijver Giacomo Leopardi, bijvoorbeeld "de dialoog tussen Frederick Ruysch en zijn mummies", maar ook technische teksten zoals handleidingen over het bouwen van een huis, definities en de psychologie van ruimte. Ook andere onderwerpen komen aan bod, zoals utopia, heteretopia, feng shui etc.

Verder vragen wij ook mensen in onze omgeving om een klein stukje tekst te schrijven met een voorafgaande vraagstelling vanuit onze kant. Zo vroegen wij nu bijvoorbeeld beeldend kunstenaar Elejan van der Velde (master of interior architecture Sandberg Institute in Amsterdam) en archtect, kunstenaar en auteur Azby Brown (hoofd van het future design institute in Tokyo).

Wat betekent de samenwerking met Derde Wal voor jullie?

Derde Wal en "Fill The Room" sluiten inhoudelijk perfect aan bij ons en wij zijn erg blij dat zij ons het vertrouwen geven om verder te kunnen werken. Dat er op dit moment geen fysieke ruimte is zien wij uiteindelijk niet als een probleem maar veel meer als een uitdaging. 
Bovendien geeft het gebruik van de digitale ruimte direct de mogelijkheid om ook tijd te investeren in de documentatie van ons werk. Door veel te spelen in de afgelopen jaren zijn wij er altijd weer tegen aangelopen dat we niet genoeg documentatiemateriaal hebben om verdere stappen te kunnen nemen zoals o.a. in het buitenland optreden. Het documenteren willen we vanaf nu actiever in ons werkproces integreren door middel van o.a. foto's, korte teaser-videos en geluidsfragmenten.

Hoe heeft het ontbreken van een fysieke ruimte jullie werkperiode beïnvloed?

Uiteindelijk willen wij wel graag echt een ruimte vullen, dus wij verheugen ons al op dat moment. Op dit moment zijn wij met Derde Wal in gesprek over het tijdstip en de locatie. Het is toch iets met fysieke ruimte wat je meer focus geeft, vooral als je in een werkperiode bent waar je al veel hebt ontwikkelt, en graag aan de uitvoering wil beginnen.

Kunnen jullie iets vertellen over de aard van jullie samenwerking? Verdwalen jullie wel eens in al die ideeën?

Oh ja - verdwalen in de veelheid van ideeën is absoluut aanwezig, maar daar houden wij ook van. Daardoor ontstaan al die verschillende dimensies en laagjes. Onze samenwerking zou ik als "symbiotisch intuïtief" kunnen beschrijven. Soms kunnen wij ook gewoon niet stoppen. 
Veel loopt vanzelf, onze interesses zijn wel heel breed en die willen we dus ook vaak mede integreren in het werk. Dat lukt soms beter, soms minder. Materiaal is er in ieder geval genoeg, nu moeten wij wel een paar keuzes maken. Wat er uiteindelijk uitkomt, daar maken wij ons ook niet al te druk over, maar wij hebben nu wel, na een periode van veel research, de behoefte om echt eindelijk een fysieke ruimte in te gaan die wij met het publiek delen en onze voorstelling daardoor ook weer verder te ontwikkelen. 

Zijn er aspecten in jullie nieuwe project waar meer tijd en aandacht aan besteed wordt?

Ja, wij willen dramaturgisch en architectonisch gezien de ruimte een geheel laten zijn. Dus onze rol als personages in de ruimte moet duidelijk zijn en een logisch onderdeel van het geheel. Daarvoor willen wij graag met sprekers en dramaturgen samenwerken, eventueel ook een speciale samenwerking aangaan met een Butoh danser.

Dit project loopt nog en er wordt dus nog volop gewerkt aan de performance en installatie. Wat is de volgende stap en wat is daarin de grootste uitdaging?

Bovenop de lijst staat een kleine trailer van ons werkproces, enkele teksten afmaken, afspreken met dramaturgen voor het basisscript en de eerste presentatie in het loop van 2016. De grootste uitdaging is om nu echt over te stappen vanuit de ontwikkelings- en productiefase naar een performance/ installatie die wij met het publiek kunnen delen.

Foto's: Victor Yuliev

Met dank aan Motel Spatie, Arnhem 

https://youtu.be/htyoGB_XRKI

woensdag 2 maart

We gingen met een delegatie van Collectief Derde Wal op atelierbezoek bij Krista Burger en Edita Karkoschka alias Koschka&Heimprofi. We betreden de voormalige bibliotheek nabij winkelcentrum Presikhaaf waar Locatie Spatie haar intrek heeft genomen. Burgers atelier, een ruimte met grote ramen die gewoonlijk uitzicht bieden op de bijna hypnotiserende herhaling deuren, ruiten en balkons van het tegenovergelegen flatgebouw, is voor de gelegenheid afgeschermd door stroken karton en verschillende plastic materialen. De wandkasten puilen uit met allerhande bizarre poppen, onderdelen van maquettes en een scala aan gebruiksvoorwerpen die wellicht ooit nog hun debuut zullen maken in een van Burgers live video performances. 

Middenin de ruimte staat een eiland van verschillende muziek- en geluidsapparatuur, deels verscholen onder een glanzende doek. Karkoschka, inmiddels woonachtig in Berlijn, heeft met haar mobiele opnamestudio postgevat in Burgers atelier. Naast het 'geluidseiland' staat een wonderlijk oud poppenhuis opgesteld. De ruimtes van dit kleine huis zijn bijna spookachtig. In de badkamer staat een heuse keramiek miniatuur toiletpot en het huis is voorzien van stromend water en elektriciteit. Een beamer beschijnt de zijgevel van het pand. We krijgen een kort fragment te zien en te horen van de performance die hier in deze ruimte vormgegeven wordt en vangen een glimp op van de enorme berg ideeën die schuilgaat achter dit project.

Koschka&Heimprofi werken sinds 2012 samen op het snijvlak tussen beeldende- en geluidskunst. De samenwerking begon met een beeldende reactie van Heimprofi op het solo repertoire van zangeres Koschka. Dit eerste project, 'Bestattungen Heimkehr' was gebaseerd op surrealistische verhalen over nostalgie, het verliezen van je thuis en het melancholische gevoel dat opgeroepen wordt door objecten die ooit zo belangrijk waren.

Voor Disorientate Us For A While werken zij vanuit een gezamenlijk vormgegeven narratief. Een lange uitwisseling van ideeën rondom het begrip 'ruimte' vormt het fundament van dit project.

Voordat we dieper ingaan op het huidige project willen we deze twee multidisciplinaire kunstenaressen graag aan jullie voorstellen.

Krista Burger is werkzaam in vele gebieden binnen zowel de autonome als toegepaste kunst. Zo heeft zij naast haar eigen kunstpraktijk ook aan verschillende theatervoorstellingen meegewerkt. Jarenlang heeft Burger ,onder de naam Power Plant, live cinema performances gedaan in onder andere het Van Abbemuseum en het Gogbot Festival. Haar collages en multimediale tekeningen, videowerk, projecties en installaties tonen een fascinatie voor architectuur en de invloed van de mens op zijn (natuurlijke) omgeving.

Edita Karkoschka groeide op in Polen en Duitsland. Ze kwam naar Nederland waar ze onder andere zang studeerde aan het Arnhemse conservatorium. Als artieste heeft ze een sterk interdisciplinaire aanpak die het voor haar mogelijk maakt om haar brede artistieke interesses te verkennen. Vocale expressie en compositie zijn de gereedschappen die zij inzet binnen haar muziek performances en geluidskunst. 
Belangrijke thema's in Koschka's muziek en performances zijn haar ervaringen als vreemdeling, balancerend tussen twee landen. Deze zoektocht naar "Heimat" is een drijfveer voor het vertellen van haar verhalen.

DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka
DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka
DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka
DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka
DISORIENTATE US FOR A WHILE - Krista Burger & Edita Karkoschka