29.03.2015

DE NIEUWE RUIMTE NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin

29.03.2015

Buiten: Luuk van Binsbergen

Het maken van mijn sculpturen begint al tijdens het verzamelen van het hout. Doordat ik moet worstelen met dit zware materiaal om het in mijn atelier te krijgen, heb ik meteen al een band met het hout. 80% procent van het maken van mijn sculpturen doe ik met een kettingzaag en omdat werken met deze machine geen foutjes veroorloofd, moet ik heel precies en geconcentreerd werken. Ik kan immers het weggezaagde hout er niet meer bij aan plakken. Soms voelt het bijna als meditatie. De energie en kracht die in de kettingzaag zit, zorgt ervoor dat ik ook met energie en kracht moet werken. De kracht en energie probeer ik dan weer over te brengen in het sculptuur. 
Inspiratie voor sculpturen haal ik uit mijn eigen werk of het hout. Ik ben met bepaalde thema´s bezig, zoals binnen/buitenkant, balans, verbindingen en ritme. Deze thema’s probeer ik steeds verder door te ontwikkelen en er allerlei variaties op te maken. Soms ga ik uit van de vorm van het materiaal zelf en zegt het me bijna wat ik moet doen, andere keren probeer ik het sculptuur uit het hout ‘te trekken’. Door regelmatig van mijn pad af te wijken en via een zijweg weer op het hoofdpad te komen, zorgt ervoor dat ik niet teveel bij dezelfde dingen blijf hangen. Door wat ‘geks’ of iets heel anders te maken dan normaal, blijven mijn ogen open  voor dingen die ik anders niet zie. Tijdens het proces probeer ik niet voortdurend vast te blijven houden aan mijn idee. Als het sculptuur tijdens het maken een andere kant opgaat, zal het wel zo moeten. Ook krijg ik tijdens het proces vaak ideeën voor volgende sculpturen. 
Het voelt als een compliment, als mensen minuten lang naar mijn sculpturen kunnen kijken, die gewoon stilstaan, waar ‘weinig’ kleur in voorkomt en geen geluid maakt, in tijden waarin men wordt doodgegooid met flitsende reclames op straat en urenlang voor de tv zit. Mijn sculpturen voelen als een aangename stilte, waarna men misschien wel verlangd.

Binnen: NEW TRADITIONS

Op de avond waren de performances van Marlies Arts, Rimanta Tavo en Lars Reen te zien in een setting gecreëerd door Tessa Chaplin.

Een setting is een gegeven, de actie staat centraal, het publiek aanschouwt. New Traditions is een tentoonstelling die via performancekunst verschillende soorten tradities toont. Tradities die verbonden zijn aan handelingen die wij ons eigen hebben gemaakt na verloop van tijd.

Tessa Chaplin

Het is als het beleven van een droom. Mijn werk gaat over het ontvluchten van de werkelijkheid, waarna je terecht komt in een imaginaire ruimte. Het leven in deze ruimte wordt geleid door de emotionele en symbolische waarde die mensen aan momenten toekennen. Verwondering en verwarring liggen hier dicht bij elkaar.
Er ontstaat een decor in het schilderij door de platte vlakken die voor elkaar zijn geplaatst. Het zijn landschappen die te typeren zijn door de suggestie van textuur, het ornament en de illustratieve weergave, waarmee er een sfeer wordt gevangen. Kleuren, vormen en bewegingen weten een emotie uit te dragen. Kleine elementen zoals een suggestie van materiaal verwijzen niet concreet naar iets, maar weten de toeschouwer toch te sturen naar wat ze herkennen.

Marlies Arts

Het leven is als een stroom die doordraaft die zich versneld en vertraagt, maar als een waas aan je voorbij trekt.
Ik pauzeer deze stroom en zoek de momenten op die mij houvast bieden.
Het zijn momenten die zich herhalen, eigen gebruiken die een gevolg zijn van een tradities. Ooit ontstaan in het verleden, aangeleerd door mijn familie en omgeving en vervolgens eigen gemaakt. Soms is het nauwelijks te herleiden en zijn het alleen de emoties die overeen komen.
Voor mijn werk achterhaal ik waar tradities zijn begonnen. Ik zoek de momenten op die ze teweeg hebben gebracht waardoor ik me beter in hun gevoelens kan verplaatsen. De tradities probeer ik op deze manier te eren door opnieuw de kracht van deze emoties te voelen en te tonen.

Rimanta Tavo

Rimanta Tavo is geboren in Litouwen. Daar werd ze doordrenkt met de verhalen en rituelen uit de streek waar ze opgroeide, in het laatste staartje van het communisme.
Litouwen, ze denkt er met enige weemoed aan terug. Het is ook het land waar ze theatermaker werd, als regisseur actief was. Verhalen vertellen, het publiek bespelen.
Door haar theaterachtergrond is ze gewend aan het publiek, maar wat nu als het publiek ook deelnemer wordt? Steeds verder tast ze de grenzen af.
Rimanta is de deelnemer en de maker van haar werk. Zij heeft de regie, al staat ze open voor wie mee doet.
Zij documenteert haar werk zorgvuldig, haar video’s zijn ook te zien. Ze speelt met de vraag of de documentatie van het werk ook als zelfstandig kunstwerk gezien kan worden.
Voor de toeschouwer is er genoeg te zien, maar wie deelnemer wil zijn….

Lars Reen

Lars Reen needs to sing, that’s for sure. 
For him performance art is close to the performing arts. But in his work the moment overrules the story. The relationship between the public and performer is important in his work. The clash between the world on stage and off stage. Lars also uses mixed media to create a world of illusion that is based on the idea of a theatre play.

NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin
NEW TRADITIONS - Luuk van Binsbergen & Tessa Chaplin