Janneke Baltussen

De strijkplank

datum
22 december 2018
categorie
Social Aspects
share story
Info

In het altaar van Janneke Baltussen verwordt de strijkplank tot symbool van persoonlijke verering.

Janneke Baltussen bundelt haar affiniteit voor textiel en de gebruiksvoorwerpen die ingezet worden bij de verwerking ervan tot altaar. Haar persoonlijke verering van de strijkplank staat centraal. De associaties zijn gaandeweg ontstaan en zijn belangrijk voor de elementen die terug te vinden zijn in en om het altaar.

Janneke zoekt naar een samenstelling die het alledaagse van de strijkplank doet bevragen en tegelijkertijd haar persoonlijke affiniteit ermee laat zien. De context waar deze geplaatst gaat worden zal een belangrijke rol spelen in hoeverre het alledaagse imago in stand blijft.

bio

Janneke Baltussen is woonachtig in Nijmegen.

Medium: tekenen, textiel, installatie en performance. Janneke Baltussen is al in een tal van exposities gevraagd haar werk te tonen. Janneke vertelt wat over haar eigen werk: youtube.

Website: janneke-baltussen.tumblr.com.

Samen met Joël van Lith werkt Janneke Baltussen ook samen onder de noemer Naaistreek: instagram.

persoonlijk

"Opgroeien in een klein dorp in Brabant heeft me regelmatig in de kerk gebracht. Mijn ouders hebben me laten dopen, de communie én het vormsel laten doen. Het saamhorigheidsgevoel en het deelnemen aan het dorp waren daarin belangrijke factoren, meer dan vanuit geloofsovertuiging. Geloven in het Katholicisme doe ik niet, maar ik bespeur wel sporen van verwondering en fascinatie voor bepaalde elementen rondom dit geloof. Vooral plekken zoals kerken, kapellen, gedenk en -begraafplaatsen herbergen talloze rituelen, religieuze verwijzingen, ambachten en relikwieën die me het hoofd op hol kunnen brengen op verschillende manieren. De verontrustende verhalen omtrent het geloof mengen zich in mijn hoofd met de verbijstering voor de grootsheid en esthetiek die ik op de plek zelf of om een religieus object kan ervaren."

locatie

"De gekozen plek om mijn werk tentoon te stellen mengt mijn jeugdherinneringen aan ‘de kerk’ met mijn uitbeelding van de affiniteit die ik heb voor het thema de strijkplank. De Sint Jacobskapel (Glashuis 4) in de Oude Benedenstad van Nijmegen is uit de 15e eeuw als historisch monument bewaard gebleven. Dwalend door de straten van de Oude Benedenstad doemde dit kapelletje onverwachts voor me op. Alhoewel de entree zich enigszins verstopt lijkt te bevinden is het een prettig benaderbare en toegankelijke plek voor een passant zoals ik."

met dank

Dit onderdeel van Social Aspects wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, Gemeente Nijmegen en het Mondriaan Fonds. Het Mondriaan Fonds droeg middels het experimenteerreglement bij aan het honorarium van de kunstenaars.