Isabelle Bisseling

Leap into the blue

datum
11 augustus 2018
categorie
Social Aspects
share story
Info

Misschien is het niet altijd even gemakkelijk om te kiezen voor nieuw en innovatief. Nieuw is onbekend en onzeker, een sprong in het diepe. Maar is dat een reden om blijven gaan voor wat we gewend zijn? Als we vooruit willen, zullen we stappen moeten zetten. Met de VR-toepassing van Drs. Isabelle Bisseling (1987) kan dat nu, letterlijk.

In 1960 waagde de Franse kunstenaar Yves Klein (1928-1962) een sprong in het luchtledige. Zijn werk Le Saut dans le Vide (een sprong in de leegte) is een vroeg voorbeeld van analoge fotomontage. Hij omarmt de vrijheid van de leegte en lijkt op het punt te staan weg te vliegen ofwel neer te kunnen storten. De kans op falen weerhoudt ons vaak een risico te nemen. Maar zonder risico, geen groei.

Als je in een veilige, gecontroleerde omgeving, stap voor stap kan oefenen om te gaan met het gevoel en de gedachte ‘niet te weten wat er komen zal’, zal je dan vaker kiezen voor het onbekende?

Isabelle Bisseling deed cultuurhistorisch en (neuro)biologisch onderzoek naar de kleur blauw en ontdekte dat ons oog anders op de kleur blauw reageert dan op andere kleuren.[1]Waarneming van de kleur blauw uit zich in een ervaring die niet alleen rustgevend is voor ons oog en brein, maar tevens actief aanzet tot contemplatie en verbeelding. 

Daarbij wordt de kleur blauw door de mens al eeuwenlang verbonden aan het immateriële, het ongrijpbare, alles dat niet te bevatten is. Ook culturele theoriën van o.a. Yves Klein, Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Wassily Kandinsky (1866‐1944) en James Turrell (1943), beamen deze associatie met de kleur blauw. Het blauw is volkomen leeg: alles is er mogelijk.

Isabelle Bisseling beoogt de resultaten van haar wetenschappelijke onderzoek in te zetten in een VR-toepassing, en zo een context te creëren waar bezoekers hun grenzen kunnen verleggen met behulp van de kleur blauw. ‘Ik hoop mensen te kunnen verleiden om vaker het onbekende te verkiezen boven het vertrouwde’. 

 

[1]Isabelle Bisseling, ‘Blauw Bekeken: de natuurlijke perceptie van de kleur blauw in culturele uitingen’, Desipientia: Kunsthistorisch Tijdschrift (2016), 2: Het Ruime Sop, 39-42. (ISSN: 1386-1069)

bio

Drs. Isabelle Bisseling (1987) is kunsthistoricus en projectmedewerker bij het Kröller-Müller Museum. Daarnaast is zij werkzaam als onafhankelijk curator en beeldend kunstenaar, gevestigd in Arnhem.
www.isabellebisseling.com

met dank

Dit onderdeel van Social Aspects wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, Gemeente Nijmegen en het Mondriaan Fonds. Het Mondriaan Fonds droeg middels het experimenteerreglement bij aan het honorarium van de kunstenaars.