Nurzehra Ulukaya

Secret Garden

datum
22 december 2018
categorie
Social Aspects
share story
Info

Nurzehra onderzoekt nieuwe materialen en vormen voor een organische begroeiing. Gewoonlijk werkt Nurzehra met keramiek. Dat levert statische, stilstaande beelden en sculpturen. Voor Social Aspects onderzocht zij nieuwe materialen om hiermee te combineren. Nurzehra maakte een ‘groeiende’ installatie, geïnspireerd op organische vormen en begroeiing.

Nurzehra begon als volgt: "Voor Social Aspects wil ik een surreële tuin/ begroeiing in een urbane omgeving plaatsen, die het stedelijke beton overneemt. Een deel van de installatie wil ik ook in beton realiseren in een poging om een begroeiing vanuit de stad te creëren. Mijn inspiratie heb ik getrokken uit de zee, onderdelen van de installatie worden koraalachtige natuurlijke vormen. Daarom probeer ik een plek te vinden die een verbinding kan leggen tussen de Waal en de stad."

Terugkijkend:

"Mijn inspiratie haalde ik uit de onderwatertuinen uit de zee. Rotsen bedekt met allerlei kleuren en vormen met organische begroeiingen - een levendigheid aan diversiteit. Voor mij is het een gevoel van vrede en rust. Een deel van dit gevoel wilde ik delen middels een kleurrijk bijna vervreemdende begroeiing.

De perfecte plek vond ik in de tuin van het Oude Weeshuis, die zich achter de façade van de drukte van het alledaagse verbergt. Een vredige plek die verscholen zit in de binnenstad. Een plek die niet iedereen kent, bijna een geheim. Ik wilde mijn eigen geheime tuin scheppen op deze plek.

Met mijn werk wilde ik een plek creëren die kort je aandacht vraagt en misschien voor een moment dat gevoel van rust weerspiegelt. Het resultaat werd een klein stuk onderwater-bloembed, speels en kleurrijk. Een bloembed waar je kijkend van geniet. Hoe dichterbij je komt, hoe meer details je ziet, spikkels en overgangen van kleuren en de dieptes van de glazuur op de keramiek. Getemd met even pastel kleuren eromheen.

De grootste uitdaging bleek te zijn mijn gevoel te vertalen en iets te scheppen wat in een openbare ruimte kon functioneren. In deze installatie combineerde ik nieuwe materialen, die ik voor dit project onderzocht en het voor mij bekende materiaal keramiek. Uiteindelijke lukte het mij in deze installatie verschillende vormen te combineren. Sommige vormen lijken bijna golvend of bewegend, sommige lijken zacht en sponzig andere weer hard en star. Mijn installatie is een presentatie gevormd geheel uit mijn herinneringen aan de onderwaterwereld die een stuk van de eindeloze diversiteit weergeeft."

bio

Nurzehra Ulukaya is in 1985 geboren in Keulen, Duitsland. Zij woont en werkt in Nijmegen.

Van 2006 tot 2010 studeerde ze aan de AKV St. Joost in s’-Hertogenbosch. In 2009 studeerde ze een semester aan de Mimar Sinan Guzel Sanatlar Akademisi in Istanbul Turkije, waar ze ook een residency deed bij het Apartman Project.

Sinds haar eindexamen heeft ze een residency gedaan in Kaus Australis Rotterdam en heeft ze deel genomen aan verschillende exposities en projecten.

In haar werk is ze op zoek naar verstilde momenten die sculpturaal en realistisch zijn met een surrealistische wending. Er ontstaan beelden die lijken als uit een droom.

Website: www.nurzehra.com.

Nurzhera aan het woord: youtube.

zoektocht

In mijn zoektocht naar een plek voor mijn installatie ben ik verschillende plekken in de stad tegengekomen. Muurtjes, deurbogen, rare hoeken in nauwe straten, kleine stadspleinen, spoorwegtunnels, afdakjes en ruimtes onder stadstrappen. Ik heb Nijmeegs groene stadsparken gezien, Valkhof, Thiemepark en Kronenburgerpark, groene stroken tussen straten. Niet dat ik deze plekken niet eerder al gezien heb, opeens keek ik er anders naar.

Het bleek dus niet makkelijk een plek te vinden die geschikt is voor je werk. Geschikt is misschien niet het juiste woord. Je hebt een idee of een beeld in je hoofd en je probeert de ideale plek te vinden. Je probeert je voor te stellen hoe het werk er in de omgeving uit gaat zien. In mijn werkproces verandert de vorm, opstelling, kleur en eigenlijk alles behalve het idee continu. Het beeld/ de sculptuur/ de installatie beweegt tot dat het uiteindelijk bij elkaar komt. De omgeving verandert de vorm van het beeld ook, omdat ik ernaar streef om een beeld te maken dat zich in zijn omgeving voegt.

Een week eerder was ik al in de Papengas gaan kijken. Op een klein plein staat er een kinderbadje voor de warme dagen. Die nu in de winter leeg en verlaten leek. Ik had het idee deze weer aan het leven te roepen door mijn tuin in de winter in dit badje te zetten om het weer leven te geven. Toch bleef dit idee vaag en ik kon het me op deze locatie niet voorstellen.

Toen ik een week later met Robbie van Derde Wal door die straat liep liepen we door een deurboog en doorgang in een rustige binnentuin. Een binnentuin die levend er uitzag en toch was er niemand. Je kon zien dat het een plek was waar men bij elkaar kwam, waar men kon feesten, en tuin met een moestuin in een hoek en kinderspeeltuin in een andere. Het was een tuin verscholen achter de façade van de stad. Een plek die leeft door de buurt en die levend wordt gehouden door de belangstelling van de buurt. Verstopt en toch daar. Weliswaar een geheim. (Ik woon al 6 jaar in nijmegen en was hier nog nooit gekomen.)

Het heeft bijna iets magisch en geheim zo een plek midden in de stad. Het plan in deze geheime tuin mijn eigen geheime tuin te maken nam de overhand. Ik ben blij dat ik deze plek gevonden heb, ik kan me geen andere plek inbeelden. Ik kan me voorstellen dat mijn installatie in deze rustige omgeving wel de ruimte en de stilte (aandacht) krijgt die het vraagt.

Het is geweldig dat het Oude Weeshuis een buurthuis is dat leeft door de omgeving, zijn buurt en ook levend wordt gehouden door de stad. Het geeft mij het gevoel dat ik hier iets aan toevoeg. Blijft de vraag of de buurt mijn bijdrage ook leuk vindt.

met dank

Dit onderdeel van Social Aspects wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, Gemeente Nijmegen en het Mondriaan Fonds. Het Mondriaan Fonds droeg middels het experimenteerreglement bij aan het honorarium van de kunstenaars.