Julius Thissen

True Colours

datum
27 april 2020
categorie
Social Aspects
share story
Info

Julius Thissen is als kunstenaar onderdeel van Social Aspects #7. Social Aspects is een sociaal project met een experimenteel karakter. Dat levert verrassende projecten in de publieke ruimte, de eindpresentatie zal plaats vinden in april. Social Aspects #7 bestaat naast Julius uit en Elfi Voermans en Sabina Mikelic.

Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - Introspection (Until Further Notice)
Foto: Julius Thissen - True Colours
Foto: Julius Thissen - True Colours
Foto: Julius Thissen - True Colours

bio

Julius Thissen (Son en Breugel, NL, 1993) is beeldend kunstenaar en artistiek onderzoeker. Hij bevraagt mannelijke gender rollen en diens privileges in de Westerse maatschappij. Hij tracht verhalen te vertellen over prestatie cultuur, representatie en falen. Binnen zijn performances spelen Julius en zijn muze deze mannelijke stereotypen na en zoeken zij naar middelen om deze te ontkrachten of ontmantelen. De band tussen Julius en zijn muze is de kern van zijn praktijk en toont een voortdurend ontwikkelende connectiviteit en broederschap tussen de twee. Zijn werk werd onder andere genomineerd voor de Warsteiner Blooom Awards, Arnhemse Nieuwe en hij ontving de werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds.

project

Julius creëerde tijdens zijn residentie bij Derde Wal de twee fotoseries Introspection (Until Further Notice) en True Colours. Deze series gaan beiden in op verschillende aspecten van de invloed van de Covid-19 crisis, die zijn intrede deed tijdens de loop van de residentieperiode.

De serie Introspection (Until Further Notice), doet uitspraak over absentie en reflectie. Hiervoor maakt hij gebruik van de stoel die hij sinds de start van zijn kunstenaarschap intensief gebruikt voor zijn portretfotografie. “Deze stoel is een rode draad binnen mijn werk: jarenlang namen mijn muze, ikzelf, vrienden en modellen voor een portret plaats op deze stoel. Nu is de stoel leeg. Dit verwijst naar een heel specifiek gevoel van absentie die deze tijd bij mij teweegbrengt. Dit sentiment is mijns inziens duidelijk merkbaar in de openbare ruimte. Daarnaast heb ik getracht mijn introspecties plaats te laten nemen op de stoel om mijn relatie tot deze tijd nader te onderzoeken.” Voor deze serie heeft Julius uitsluitend gebruik gemaakt van materialen die aanwezig waren in zijn studio.

In de tweede serie True Colours onderzoekt hij objecten die volgens hem een centrale rol spelen binnen deze crisis: het mondmasker en de kartonnen doos. “De verschillende manieren waarop mensen gebruik maken van het mondmasker tijdens deze crisis roept bij mij veel vragen op over medemenselijkheid, of het gemis daarvan. Mensen die massaal aan de start van deze crisis medische mondmaskers inkochten om ze vervolgens met hoge winstinflatie door te verkopen en anderzijds mensen die sociale projecten organiseerden waarbij zij zich inzetten om deze mondmaskers thuis te produceren en te schenken.” De kartonnen doos staat binnen deze serie symbool voor consumentisme. “De manier waarop mensen consumeren is drastisch veranderd. Consumeren verschuift zich nog meer van de publieke ruimte naar het online domein. Hoewel online aankopen doen veiliger lijkt voor de consument, heeft dit voor de magazijnmedewerkers een grote impact op hun veiligheid en gezondheid, aanvullend op hun bestaande precaire werkomstandigheden. Ook kunnen we onszelf de vraag stellen of we met deze aankopen niet juist het virus in huis halen.”

online

Deze drie kunstenaars zullen drie weken lang Derde Wal Facebook en Instagram overnemen en hun projecten presenteren. 27 april - 3 mei: Julius Thissen 4 - 10 mei: Elfi Voermans 11 - 17 mei: Sabina Mikelic

met dank

- Provincie Gelderland - Mondriaan Fonds - Gemeente Nijmegen Het Mondriaan Fonds droeg middels het experimenteerreglement bij aan het honorarium van de kunstenaars.