Toen in maart 2020 de Coronacrisis een dergelijke kritiek punt bereikte, ontstond er een nieuwe esthetische codering; een nieuwe infrastructuur die alles in onze gedeelde ruimtes op scherp stelde. Dit was de code van ‘sociale afstandiging’, waarbij ‘anderhalve meter’ het nieuwe contact betrof. Onze publieke ruimtes zijn hier niet op ingesteld, wat resulteert in een shock: het enige alternatief was binnen blijven. Ook het voorgestelde project dat ik zou ontwikkelen bij Social Aspects #8 werd onderhevig aan de zelfde tendens, gezien het bij dit project precies zou gaan om de omgang in de publieke ruimte. Om die reden, en het feit dat ik mij als kunstenaar graag verhoud tot de actualiteit, zocht ik naar infrastructuren die iets minder beperkt zouden zijn door de huidige omstandigheden, en daar juist in gedijen; infrastructuurtjes die juist nu relevant zijn en bijdragen aan de omgang met deze voor velen tot zo ver onbekende situatie. Een van de meest complexe elementen aan de corona-crisis, zowel als veel andere zaken die ons als hedendaagse samenleving betreffen (afvalverwerking, schuld, internationale relaties enzovoorts) is dat ze ontzettend moeilijk te denkbaar, en vervagen op het moment dat ze niet meer ‘urgent’ worden geacht, omdat de waan van de dag dan wel weer wat anders aandraagt. Zo heeft de Nederlandse regering, onder leiding van Mark Rutte, ten tijde van de Coronacrisis besloten het klimaatbeleid uit te stellen omdat, “Veel mensen, ook wij, hebben nu andere dingen te doen"1, aldus minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat na afloop van de ministerraad op 27 maart 2020. Ondanks denkers zoals Naomi Klein in haar boek De Shockdoctrine (2007) al bepleit heeft dat crisissen door de politiek met regelmaat wordt gebruikt om beleid via achterdeurtjes door te voeren – bijvoorbeeld middels het verruimde mandaat van de noodtoestand – is het vooral belangrijk om te kijken naar de dingen die niet worden doorgevoerd, zoals dit klimaat-voorbeeld betreft. Zo bespeurd Greenpeace dat het kabinet al sinds “2015 geen plan van aanpak [heeft] voor dit vonnis”2 dat in 2014 werd geveld door het gerechtshof (Urgenda-zaak) en het kabinet verplichtte actie te ondernemen. Ik ging me zo richten op de ‘stille’ kanten van de Coronacrisis; de elementen die onbesproken bleven of geen platform vonden. Het belangrijkste, denk ik, is dat we deze crisis niet louter beschouwen als iets wat ons overkomt, maar iets wat we ‘doorleven’, iets wat we ‘meemaken’ en ook als dien moeten behandelen. We moeten die crisis ter handen gaan. Zo kwam ik bij het idee voor Hyper Souvenirs, een ontwerpbureau dat souvenirs maakt bij gebeurtenissen van grote invloed.
1 “Kabinet stelt nieuwe klimaatplannen uit”
2 “Kabinet stelt nieuwe klimaatplannen uit”