[English text below Dutch]
Melanie Maria (1993, Haarlem) studeerde in 2019 af aan Artez / BEAR in Arnhem met een negen uur durende performance onder de titel Never learnt to share. Hiermee won ze de tweede prijs van de VKC Awards 2019. Naast haar opleiding tot kunstenaar heeft ze vanaf 2010 dans/choreografie gestudeerd aan de UvA. Na haar afstuderen werd ze uitgenodigd om een reeks performances te ontwikkelen voor Nothing to Sell, een weeklange tentoonstelling voor het Museo d’Arte Contemporanea in Rome. In 2020 won haar installatie It still remains samen met haar gehele kunstenaarschap de Jan Naaijkensprijs 2020.
In haar praktijk ligt het zwaartepunt bij performances, aangevuld met sculpturale en architectonische ingrepen. Ze creëert situaties waarin het draait om de Ander, in de zin van het publiek, de toeschouwer, de deelnemer, de passant. Ze probeert de grens tussen het zelf en deze ander zo diffuus mogelijk te maken om zo een gedeelde ervaring te scheppen. Door haar publiek om toewijding te vragen en ze te stimuleren om deel te worden van iets collectiefs zoekt ze bewust het ongemak op. Want binnen dit ongemak zijn precies de grenzen tussen de gemeenschap en het individu te vinden. Daar waar het wringt, waar men frictie en aarzeling ervaart, daar bevindt zich de kern van menselijkheid die haar interesseert.
In haar optiek is op dit moment performance een haast onmogelijk medium door de restricties rondom Covid-19. De afstand en beperkte groepsgrootte maken het opereren binnen het spanningsveld tussen individu en collectief zeer moeilijk. Daarom wil zij voor Social Aspects de sculpturale kant van haar praktijk verder ontwikkelen. Met de rivieren waarlangs Arnhem en Nijmegen gelegen zijn als vertrekpunt zoekt ze naar reiniging en verfrissing. Niet alleen van het lijf en de geest, maar ook van de banden tussen mensen.
Website / instagram / facebook
Melanie Maria (1993, Haarlem) graduated from Artez Arnhem / BEAR in 2019. Her nine hour long performance Never Learnt to Share earned her the second price in the VKC awards of that same year. Besides her education as an artist she studied dance and choreography at the UvA (university of Amsterdam) from 2010 onwards. After her graduation she was asked to realize a series of performance for Nothing to Sell, a week-long exhibition at Museo d'Arte Contemporanea in Rome. In 2020 she won the Jan Naaijkensprijs for her installation It Still Remains and her general practice.
Her practice has its base in performances which are enriched by sculptural and architectural interventions. She creates situations revolving around the Other, the public, the audience, the participant, the passerby. She tries to diffuse the boundaries between the self and this 'Other' as to create shared experiences. By asking her audience for commitment to the moment and by stimulating them to be become part of a bigger whole, she knowingly steers towards discomfort. As it is precisely within these moments of awkwardness that the boundaries between the individual and the collective community become clear. Where there is friction and hesitation there exists a central core of humanity that interests Melanie tremendously.
In her opinion, the restrictions resulting from Covid-19 make the use of performance as a medium nigh impossible. The distance, suspicions and limits to group size make it very hard to operate in the overlap between the individual and the collective. That's why she has chosen to focus on her sculptural practice for Social Aspects 2021. Taking the rivers that shape both Arnhem and Nijmegen as a starting point, she searches for cleansing and refreshment. Not only of the body and mind, but of the bonds between humans as well.