Lola Bezemer

Sculpture Tour

datum
Verwacht in oktober
categorie
Social Aspects
share story
Info

Lola Bezemer (1988, Nijmegen) is beeldend kunstenaar en performer en maakt bewegende installaties. Om haar werken in beweging te brengen werkt Lola vaak samen met dansers, performt ze zelf of mogen de bezoekers het werk activeren. Lola onderzoekt hoe ze de grenzen tussen kunstenaar, publiek en kunstwerk kan doorbreken.

Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk
Foto: Tycho van Dijk

bio

Lola Bezemer (1988, Nijmegen) is beeldend kunstenaar en performer, afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in 2013. Ze is gefascineerd door hoe ruimtes ons regisseren: muren bepalen waar wij in de ruimte staan en hoe wij erdoor bewegen. Maar wat gebeurt er als we ruimte als flexibele constructie benaderen? Met haar performance installaties bevraagt Lola verhoudingen: tussen kleur en vorm, tussen mens en ruimte, tussen kunstwerk en publiek, en tussen bezoekers onderling. Sociale constructies en gedragscodes worden ontmanteld en het publiek wordt onderdeel van het kunstwerk. Deze benadering vertaalt zich in werken met een helder visueel karakter en een speelse lichtheid, die het mogelijk maken om de gevolgen van de kleinste veranderingen waar te nemen. Dansers bewegen grote gekleurde stoffen door een ruimte en dwars door het publiek (Reveal the Stage, 2018). In een appartement zijn alle meubels en objecten ingepakt in textiel en blijven er enkel nog gekleurde vormen over (Coloured Covering, 2015). Op een winteravond volgt een performer een cirkelvormig licht om het op te vangen met een reflectiescherm en het licht te weerkaatsen naar donkere hoekjes en de mensen op straat (The Sun and The Moon, 2019). Lola Bezemer heeft tentoongesteld en geperformd bij onder andere Art Rotterdam, Bradwolff Projects in Amsterdam, W139 in Amsterdam, Kilometre of Sculpture in Estland, Studio17 in Noorwegen en heeft deelgenomen aan residenties bij Forum Dança in Lissabon, Sowing Seeds in India, WASP in Boekarest, Skaftfell in IJsland en Superdeals in Brussel.

lolabezemer.nl

onderzoek

Bewegingen in de openbare ruimte fascineren mij, met name interacties tussen mensen onderling en tussen mensen en architectuur. Door middel van speelse interventies wil ik persoonlijke verbindingen met de ander en de ruimte om ons heen oproepen. Bewegingen en interacties van wandelaars zal ik observeren op verschillende openbare plekken in Nijmegen, zowel op drukke plekken, zoals winkelstraten en het centraal station als ook rustige woonwijken. Ik ga specifiek op zoek naar plekken en momenten waarbij de voorbijganger een actievere keuze moet maken in zijn handelingen, zoals een opengebroken straat, een op het voetpad geparkeerde auto, een groep jongeren die de stoep overneemt of een smal straatje waarin het moeilijk is om 1,5m afstand te houden. Geïnspireerd door deze obstakels en belemmeringen zal ik objecten meenemen en performatieve interventies doen die de voetgangers keuzes opleggen. Ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen geregisseerd worden door hun omgeving en ik wil deze situaties spiegelen, versterken en vergroten om ze zichtbaarder te maken.

I am interested in the dynamics of public spaces, specifically interactions amongst people, and between people and architecture. Through playful interventions I’d like to evoke more intimate connections with the other and our environments. I will observe movements and interactions of pedestrians in different public areas in Nijmegen. I’ll look into busy places, like shopping streets and the central station and also quieter residential neighbourhoods and attempt to find areas and moments where passers-by must make a more active choice in their actions, like a street under construction, a car parked in the middle of a walkway, a group of teenagers taking over the sidewalk or a narrow street where it is difficult to maintain social distancing. Inspired by these obstacles and interruptions I will bring objects and performative interventions that impose choices upon the walkers. I am curious about how people are directed by their environments and I would like to mirror, enhance and enlarge these types of situations to make them more visible. 

project

Lola Bezemer onderzoekt hoe ze de grenzen tussen kunstenaar, publiek en kunstwerk kan doorbreken. Voor SCULPTURE TOUR neemt Lola je mee op een groepswandeling door de binnenstad van Nijmegen. Op verschillende plekken zullen jullie samen tijdelijke sculpturen maken, gebruik makend van materialen, je lichaam en de omgeving.

Geef je op voor SCULPTURE TOUR op 16, 18 of 22 oktober om 15:00. 
Er zijn een beperkt aantal plekken beschikbaar.
Stuur een e-mail naar [email protected] om een plekje te reserveren. 

evaluatie

In Sculpture Tour droegen drie deelnemers al wandelend door de Nijmeegse benedenstad samen een zes meter lange “tas”, gemaakt van knalgeel zeildoek en pvc-buizen. Op verschillende locaties transformeerden ze deze tas tot tijdelijke sculpturen.

Ik heb de tour vijf keer georganiseerd en het was erg bijzonder om te ervaren hoe er in elke tour steeds weer andere manieren van werken werden ontdekt en andere soorten sculpturen werden gemaakt. Het gele zeildoek is vrij zwaar en de pvc buizen zijn dun en buigbaar, een lastige combinatie. Hierdoor was elke eerste sculptuur vrijwel gedoemd te mislukken. Echter juist doordat het niet gemakkelijk was (en soms zelfs frustrerend), werden de deelnemers uitgedaagd om op een andere manier met het materiaal te werken. Elke groep had andere creatieve oplossingen om toch bijzondere sculpturen te maken. De buizen werden in alle mogelijke vormen gebogen en aan elkaar verbonden met het doek er over, omheen, tussen- en onderdoor. De omgeving werd meermaals gebruikt om het werk overeind te houden: één groep stak bijvoorbeeld de pvc-buizen tussen de keien op de grond, een andere gebruikte een reling om het werk aan op te hangen en weer een andere groep verbond het werk aan een lantaarnpaal. Sommigen gebruikten hun lichaam bij de sculptuur, waarbij één of meerdere deelnemers het werk staande hielden en in één geval werden de deelnemers zelfs acteurs, waardoor de gele sculptuur die oorspronkelijk bedoeld was als kubus transformeerde tot toren waarin ridders met zwaarden van grijze pvc-buizen een prinses gevangen hielden.